Datum
Advertentie

☰ Menu

Kunstmatige intelligentie op school een goede zaak?

21-06-2024
Maurice van der Linden
Meerssen, Valkenburg, Vaals, Gulpen-Wittem, Eijsden-Margraten

De hele maand juni staat in het teken van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs. De vraag is of dit een goede zaak is? De een is voorstander, de ander fel tegenstander.

Liesbeth Wijlaars, panellid van Nieuws aan tafel en expert op het gebied van AI, vindt het een prima zaak dat er in het onderwijs aandacht is voor kunstmatige intelligentie. "Met onderwijs bedoel ik ook het volwassenenonderwijs, want het is voor zowel jong als oud een heel nieuw gebied. Het is belangrijk dat docenten de leerlingen leren om op de juiste manier kunstmatige intelligentie in te zetten."

Pak hersenen erbij
Wijlaars maakt het vergelijk van de rekenmachine, het is een handig hulpmiddel maar als de die aangeeft dat 100 + 100 een uitkomst heeft van 12 moet er een lampje gaan branden.  "Zo is het ook met kunstmatige intelligentie. Ik noem het wel eens een pak hersenen erbij krijgen. Het is een hulpmiddel, maar straks op de arbeidsmarkt ga jij naar het werk toe en niet AI. Docenten moeten dus weten wat er bestaat op het gebied van AI en hoe je het op de juiste manier inzet."

Praten met Napoleon
Als voorbeeld geeft Wijlaars de mogelijkheid om met Napoleon te praten. "Je kunt hem vragen wat hij de hele dag deed, hoe het toen rook in zijn huis en welke veldslagen hij had gevoerd." Er bestaat zoveel data over Napoleon dat je hem 'tot leven kunt wekken' en dankzij AI met hem kunt praten. Op deze manier AI inzetten heeft een veel hoger leerrendement dan de informatie uit een boek halen, vindt Wijlaars.

Toekomstbestendig
Het initiatief 'Maand van AI in onderwijs' wil onderwijsprofessionals verenigen om samen de toekomst van het onderwijs te vormgeven. De opkomst van geavanceerde technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, belooft ingrijpende veranderingen in diverse sectoren, inclusief het onderwijs. Het is essentieel dat betrokkenen bewustzijn, kennis en samenwerking ontwikkelen. Door dit samen te verkennen, kunnen zij de mogelijkheden, risico’s en uitdagingen van AI beter begrijpen en integreren in het onderwijs en zo de educatieve wereld effectief en toekomstbestendig transformeren.

 


Advertentie

Advertentie

|