Datum
Advertentie

☰ Menu

Gemeente Vaals zet stappen in verbetering archief

23-05-2024
Redactie
Vaals

De gemeente Vaals heeft stappen gezet om haar informatie- en archiefbeheer te verbeteren. Vorig jaar is er bij de gemeente een archiefinspectie uitgevoerd waaruit bleek dat er een aantal zaken aandacht nodig hebben.

Er zijn nog enkele belangrijke uitdagingen waar de gemeente aan moet werken.

Beperkte capaciteit
De afdeling Informatiebeheer kampt nog steeds met een beperkte capaciteit, waardoor niet alle taken volledig kunnen worden uitgevoerd. De gemeente werkt nog deels digitaal en deels op papier, wat extra werk met zich meebrengt en de betrouwbaarheid van de archieven in gevaar brengt.

Duurzaamheid
Daarnaast ontbreken er duidelijke regels voor de kwaliteit van het informatie- en archiefbeheer. Er is nog geen beleid voor digitale duurzaamheid en het beheer van informatie op netwerkschijven en in mailboxen behoeft meer aandacht.

Aantoonbare resultaten geboekt
De archiefinspectie concludeert: "De gemeente Vaals werkt hard aan de aanbevelingen uit het inspectierapport. Er zijn aantoonbare resultaten geboekt waardoor er voldoende vertrouwen is, dat als de gemeente Vaals op deze voet doorgaat, het college in ruime mate voldoet aan haar archiefwettelijke zorgplicht."


Advertentie

Advertentie

|